Yüksek Oktanlı Yakıt LPG

Oktan Sayısının Etkileri Nedir?

Yakıtın oktan sayısı artıkça vuruntuya karşı direnci artar. Vuruntu, motorda homojen olmayan, istenmeyen, kontrolsüz yanma durumuna denir. Buji ateşlemeli benzinli motorlarda, hava/yakıt karışımı önce sıkıştırılır sonra buji ile ateşlenerek yakılır. Normal çevrim bu şekilde olmasına rağmen, oktan sayısı düşük bir yakıt, henüz buji tarafından ateşleme yapılmadan önce sıkıştırma esnasında kendiliğinden yanmaya başlar. Bu durum, istenmeyen, kontrolsüz bir yanmadır ve vuruntuya neden olur.

Vuruntuya neden olan kontrolsüz yanma genellikle patlama şeklinde gerçekleşir ve motor içi basıncın aşırı yükselmesine neden olur. Bu durumda, motorda mekanik hasar meydana gelir. Performansta düşüş ve yakıt tüketiminde artış görülür.

Yüksek oktan sayısı ile motorun daha yüksek sıkıştırma oranlarında çalışabilmesi sağlanabilir, aynı gücü elde etmek için daha küçük motor kullanılabilir, motorun verimliliği ve performansı da olumlu yönde etkilenir (Yozgatlıgil, A., 2018).